an online Instagram web viewer
    David Winberg
    @el_davido_magnifico

Images by el_davido_magnifico

Och till sist spenderade vi resans sista vecka i Tokyo. Jag tittade bland annat på Yoyogi Park och templet Meiji Jingū. Ramen åt jag 4 gånger, det var så sjukt gott och hälften så dyrt som i Sverige :) En av de sista dagarna besökte jag Sensō-ji temple och tillhörande butiksgator. Tyvär var jag sen och allt höll på att stänga, men det var fint ändå.

Efter Hiroshima åkte vi till Ishigaki, en ö sydväst om Okinawa och ganska nära Taiwan. Förhoppningen var solsemester i en vecka, men pga en tyfon blev det inte så soligt. Vi kunde ändå åka båt med glasgolv över korallrev och titta på en molnig solnedgång på ett lyxhotels strand. Vi hittade även Yambar, en supermysig bar med ca 10-15 platser där den jättetrivliga ägaren hade med sin hund. :) Till slut blev det sol och då passade vi på att gå på stranden och snorkla bland korallrev ^_^
Hiroshima style Okonomiyaki: japansk matpannkaka med nudlar, kål, söt okonomiyakisås, japansk majonnäs, salladslök, ägg 😍😍😍

Till middag blev det risskål med ägg och kyckling. ^_^
Itsukushima, en ö nära Hiroshima känd för sina tempel och sin natur. Vid tittade på ett jättestort tempel vid vattnet, och en tillhörande port som stack upp ur havet. Gruppen vandrade upp på en bergstop, i flera timmar genom vacker men tät skog. Själv tog jag linbana men utsikten var ändå fin. :) När vi kom ner så tittade vi på porten igen, fast i lågvatten den här gången. Till middag blev det risskål med ägg och kyckling. ^_^
Hiroshima Castle: Byggt på 1590-talet, återbyggt 1958.
The Atomic Bomb Dome, före 1945 känt som Hiroshima Prefectural Commercial Exhibition. 1915 byggdes den i mitten av Hiroshima, och trots att ha varit rakt under en atombomb så står den fortfarande kvar, som en påminnelse.
Nijō Castle, ett slott med en gammal och rik historia. Murarna, trädgårdarna, och byggnaderna var jättefina, men det finaste var nästan insidan. I det öppna traditionellt japanska slottet så var alla tak målade i vackra unika mönster, och alla innerväggar var målade med motiv av djur, växter och sceneri. Bland annat var Shogunens audiensrum målat med barrträd, som symboliserade shogunens makts eviga grönska. Man fick tyvär inte ta bilder pä insidan pga väldigt känsliga målningar, men jag fick en del fina bilder på utsidan ändå. :)
Arashiyama, Kyoto. Den vackra bambuskogen där jag fick bra bilder på allting utom själva bambuskogen :P
Blandade bilder från Kyoto.

Blandade bilder från Kyoto. Första dagen blev det kalla sobanudlar till lunch, som är sjukt svalkande i det upp till 40 grader varma, soliga och fuktiga Kyoto. Vi åt Fire Ramen till middag. Inte "fire" som i starkt, utan "fire" som att personslen hällde på brinnande olja som bildade en eldplym så stor att vi inte ens fick ha mobilen framme. Själva soppan, ramen med fläsk, jättemycket salladslök och småkaramelliserad vitlök, var också supergod. På min födelsedag åt jag en fyrarättersmiddag med wagyubiff med wasabi, ris och picklade grönsaker som huvudrätt. Supergott, även om det var lite dyrt. Vi tittade på Gion Matsuri, en jättestor veckolång festival med spännande streetfood, traditionell musik och jättestora jättehöga portabla trä- och tygvagnar? Jag åt även sobanudlar med separat dippsås till middag en dag, och sista bilden är från en strandgång vid en flod genom Giondistriktet. ^_^

Efter Aomori tog vi en paus, och bodde på ett ryokan i den lilla bergsbyn Ginzan Onsen. Ginzan onsen är känt för sina varma källor, och ryokanet är ett slags spavärdshus. Här spenderade vi dagarna badande i varma källor med utsikt över dalen, och vandrande i närliggande by och natur. Till lunch första dagen åt jag kyld fläskramen, vilket låter konstigt men var jättegott i den japanska sommarvärmen. Till middag och frukost fick vi ett jättestort utbud av uppdukade smårätter. Det var för många för att räkna upp(eller ens få med i ett foto), och det kom in mer under måltidens gång. Men vi fick bland annat egengrillat wagyukött med svamp, hel minikrabba, och jätteräk- och tonfisksashimi till första middagen. Till andra middagen fick vi bla krabba, bläckfisk, snigel och lök- alg- och wagyuköttsoppa. Till sista frukosten fick vi tex grillad fisk med ris och inlagda grönsaker, och misosoppa. Även om det var lite dyrt så var vistelsen underbar. Personalen vinkade till och med hejdå när vi lämnade byn på bussen. ^_^

Nästa dag visade det sig att tåget söderut var inställt pga regnoväder, så vi stannade i Sapporo en dag till och passade på att äta den lokala misoramen med majs och smör. Tyvär blev det inte av att besöka det kända Sapporo Beer Museum, men jag fick äta varm mustig soppa och sova ordentligt när jag var sjuk och det är bra det också ^_^ Dagen efter tog vi oss till Aomori, och tåget köpte jag en klassisk japansk 80-kronors tåglunch: en vacker bentolåda med en massa fina delar som jag inte alls kan namnge. Men gott var det i alla fall. Aomori ligger på norra kusten av det japanska "fastlandet". Första dagen blev det att äta risskål med fläsk, salladslök och ägg, som det inte blev något foto på, men dagen efter blev det lunch på fiskmarknaden Nokkedon. Här köpte man ett antal biljetter och en skål med ris. Biljetterna bytte man ut mot färsk fisk och andra smårätter på marknaden. För mig blev det ris, omelett, den fettigaste tonfisken jag någonsin har sett, lax, räkor, tonfisktartar, bläckfisksallad och stekt kål, men allas skålar såg olika ut. Vi åt sedan sushi på finrestaurang. Själv tycker jag att en eller två bitar mest var konstiga, men det var ändå väldigt gott.

Dagarna efter slappnar vi av på rummen pga störtregn och förkylning, men vi tar oss i alla fall ut och äter grillat lamm till middag.  Vi fick in marinerat lammkött, grönsaker och nudlar, som vi grillade själva. Juicen och marinaden från köttet blev till sist en sås till grönsakerna och nudlarna.

För lite mer än en vecka sedan anlände gruppen i Sapporo, den nordligaste staden som vi besöker under resan. Efter en del letande hittar vi en lagom dyr restaurang som fortfarande är öppen runt 10-11 på kvällen: en fondue- och pizzarestsurang. Jag beställer en japansk tolkning på pizza utan tomatsås men med lotusrot, anka, majonnäs och salladslök. Gott men lite konstigt? Dagen efter besöker vi en tom arkad med alla möjliga spel och maskiner, bland annat fler klomaskiner än jag någonsin sett med priser såsom gosedjur och samlarfigurer, men även köttsoppa och bröd? På kvällen äter vi i alla fall en lokal currygryta med bla kyckling, okra, pumpa, potatis och morot. Nästa dag åker vi tåg till närliggande staden Noboribetsu och tittar på den vulkaniska dalen Hell Valley. I värmen och lukten av överkokt ägg vandrar vi runt dalen och närliggande varma källor, tar ett fotbad i en varm bäck, och går sedan på ett lokalt Onsen-spa. När vi till slut kommer tillbaka till Sapporo efter heldagsutflykten så äter vi lokal Misoramen med 3 sorters fläsk till middag. Dagarna efter slappnar vi av på rummen pga störtregn och förkylning, men vi tar oss i alla fall ut och äter grillat lamm till middag. Vi fick in marinerat lammkött, grönsaker och nudlar, som vi grillade själva. Juicen och marinaden från köttet blev till sist en sås till grönsakerna och nudlarna. Vi besökte även Mike's Bar. Mike är en glad kille som när han fyllde 18 öppnade en liten bar. 14 år senare har han fortfarande kvar den, och är helt lycklig. I det trånga rummet finns kanske 10-12 platser som vanligtvis är fyllda med lokala stammisar som slappnar av och umgås på kvällarna. Mike själv har en jättestor cd-samling som han spelar upp, och trots att han inte kunde engelska så hade vi jättetrevligt hela kvällen. Hans kompis kunde inte komma och säga hej och beställde istället dit en jättestor portion tempura och smårätter!
Äter Shiretoko Chicken currygryta med svamp, morot, aubergine, potatis, okra, pumpa ^_^
Tokyo at night

Då var den första etappen av Japanresan avklarad: vi har nu spenderat de första tre nätterna i Tokyo! Efter en 18 timmar lång resa anländer vi utanför Tokyo, och men när vi kommer till vandrarhemmet så visar det sig att det blev fel i bokningen. Vi bestämde oss för att sova på ett Capsule hotel medans vi förhandlade med bokningshemsidan. Vi åt en tidig middag kl 4 och gick sedan och lade oss kl 6, för att ta igen den förlorade sömnen från resan. Dagen efter så vandrade vi på stan och letade efter ett nytt boende. Efter ett bottennapp och en vilopaus i en källarrestaurang så hittade vi ett nytt vandrarhem, i ett oansenligt hus i ett tätt villaområde. Till middagen så hittade vi en restaurang som serverade smårätter. Till kyparens nöje så beställde vi hela menyn! Tyvär fick vi inte alla rätter samtidigt, men det var gott: vi fick bland annat friterade hela minikrabbor, flera sorters sashimi, friterad fisk och kroketter, men även några floppar som jästa bönor och friterad lever. Vi blev mätta 2/3 in i den långa middagen, men det kostade ändå bara 110 kr per person, inklusive dricka. Nästa dag åkte vi på förmiddagen till Nakiryu, en ramenrestaurang med michelinstjärna. Efter att ha köat i solen i mer än en timme(med paraplyer som personalen lånade ut) så kom vi in i den mysiga lokalen och åt deras underbara Tantanmen ramen med extra styrka och extra nudlar. Notan gick på 80 kr. Middag åt vi på en tempurarestaurang, och efter det fick jag tyvär hoppa över gruppens spabesök för att ta igen förlorad sömn. Idag åker vi tåg mot Sapporo, en stad på ön som utgör Japans norra del och som är känd för öl och skidåkning. Förhoppningsvis fungerar vandrarhemsbokningen den här gången :P